Dla biegacza i siłacza i każdego sportowca

- Bądź fit, Garść wiedzy

To co jest ważne dla biegacza jest także istotne dla wszystkich poszukujących aktywności fizycznej i nowych, sportowych pasji. Większość z nas zaczyna trenować po to, aby poczuć się atrakcyjnie w swoim ciele. Aktywny tryb życia niezależnie od tego czy chcemy schudnąć, czy nabrać masy mięśniowej, wymaga od nas sporej energii, dlatego nie obędzie się bez produktów bogatych w węglowodany złożone. Gdzie ich szukać? Nie będziemy oryginalni: najlepiej w makaronie!

Dla biegacza i nie tylko

Wśród osób uprawiających sporty aerobowe, czyli takie, podczas których najlepiej spalana jest tkanka tłuszczowa, makaron znajduje się na samym szczycie diety treningowej. Dlaczego? Dietetycy sportowi są zgodni, co do jednego: stanowi on bazę niezbędnych podczas wysiłku węglowodanów złożonych, które na długo zapewniają uczucie sytości i doskonale ładują nasze akumulatory. Najwięcej dobrych węglowodanów znajduje się w pełnoziarnistym makaronie, powstałym z mąki Amber durum, bogatej w minerały, błonnik oraz składniki odżywcze.

makarony1

Makaron na masę

W przypadku treningu osób uprawiających sporty siłowe (np. dla biegacza, podnoszących ciężary lub kulturystów), istotna rola znów przypada makaronowi. Zawarte w nim węglowodany złożone przeciwdziałają uczuciu zmęczenia podczas wysiłku oraz zapobiegają nadmiernemu katabolizmowi mięśniowemu. W menu osób, które chcą zbudować masę ciała istotna jest szczególnie ilość spożywanych dań oraz ich wartość kaloryczna. Powinna być ona zwiększona o ok. 500 kcal niż średnie zapotrzebowanie. Przedtreningowe danie z makaronem musi zawierać dodatki, które sprawią, że zamieni się ono w bombę kaloryczną. Doskonałym uzupełnieniem dania będą ryby oraz mięso drobiowe – źródła niezbędnego białka.

makarony2

Odpowiednio dobrana dieta, dla biegacza i nie tylko, może polepszyć rezultaty treningów lub wręcz odwrotnie, stanąć na przeszkodzie w osiąganiu sportowych celów.  Przy komponowaniu jadłospisu zachęcamy do inspirowania się przepisami z kategorii Bądź fit. Polecą je: Dorota Łaba z „Biegam, bo lubię” oraz kulturysta Jacek Ratusznik. Pamiętajcie, że makaron jest bardzo uniwersalną bazą do potraw – można go jeść niezależnie od pory dnia, na słono lub na słodko, w postaci sałatki lub jako dodatek do zup. 100 g suchego makaronu to ok. 350 kcal, ale podczas gotowania zwiększa on swoją objętość trzykrotnie! 100 g gotowanego makaronu to już tylko ok. 116 kcal!

Menu: