Jeść, czy nie jeść?

- Bądź fit

Jeść makaron czy nie jeść? Wielu z nas ogranicza jego ilość w diecie, ze względu na przekonanie, że jest tuczący. Postanowiliśmy sprawdzić prawdziwość tej tezy i razem z detektywem Pappardelem wziąć na widelec kilka faktów. 

Proste i złożone, tylko kiedy?

To pewne: makaron jest jednym z najbogatszych źródeł skrobi, która z kolei zawiera sporą ilość węglowodanów, ale uwaga – są to węglowodany złożone. Szybka lekcja biologii: węglowodany dzielimy na proste (przetworzone i nieprzetworzone) i złożone. Te pierwsze znajdziecie głównie w owocach, cukrze rafinowanym, ciastkach i wszystkich tych przyjemnościach, których zazwyczaj później żałujemy na siłowni. Są szybko trawione i przyswajane przez nasz organizm – nie ma z nich raczej większego pożytku, ot szybka dawka krótkotrwałej energii.

pełnoziarnista tasiemka

Węglowodany złożone, to już inna bajka. Uwalniane są powoli, ładując nasze akumulatory stopniowo, na dłużej. Oznacza to mniej więcej tyle, że nie jesteśmy szybko głodni. Nie dostarczają w krótkim czasie dużej dawki glukozy do krwi, a więc nie czujemy się po nich ospali. Znajdziecie je m.in. w pełnoziarnistym makaronie, powstałym z mąki Amber durum, bogatej w minerały, błonnik i pełnowartościowe składniki odżywcze. Błonnik dodatkowo wspomaga trawienie i polecany jest m.in. osobom, które chciałyby zrzucić kilka kilogramów.

Nie demonizujmy węglowodanów prostych. Są one świetnym i szybkim uzupełnieniem glikogenu w mięśniach, po intensywnym treningu. Przed nim sięgnijcie jednak po wysokobłonnikowy posiłek, który dostarczy Wam energii do ćwiczeń.

pełnoziarnisty na widelcu

Sos? Niekoniecznie

Głównymi winnymi nadprogramowych kilogramów są dodatki, z którymi serwujemy makaron. Sosy, których bazą jest śmietana lub ser sprawiają, że danie zamienia się w prawdziwą bombę kaloryczną. Czas się zastanowić: makaron z sosem, czy sos z makaronem? No właśnie…

Najlepiej al dente

Najbardziej tuczące są kluchy – rozgotowany makaron, który zawiera więcej glukozy, niż byśmy tego chcieli. Nie musicie jeść od razu twardego makaronu, ale al dente, czyli półtwardy będzie idealny! Spróbujcie, zanim powiecie nie.

jeść

Dietetyczne mity

W daniach nie powinno łączyć się węglowodanów i białek – prawda to, czy mit? Autor tej teorii, dr William Hay twierdził, że podczas ich spożywania działanie enzymów trawiennych zostaje zablokowane. Zapomniał jednak o jednej istotnej rzeczy: nasz układ trawienny nie posiada zdolności identyfikacji konkretnych składników! Niemal każdy produkt, który spożywamy, zawiera białka, tłuszcze i węglowodany w różnych proporcjach. Wniosek: bez problemu możecie komponować np. dania z makaronem i mięsem.

Każdy posiłek powinien dostarczać optymalnych ilość składników odżywczych, aby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Przyjmuje się, że najlepsze proporcje to:
• 10-15% białka
• 25-30% tłuszczy (najlepiej nienasyconych)
• 55-65% węglowodanów (najlepiej złożonych)

Zainspirujcie się naszymi przepisami na dania z wykorzystaniem makaronów, które nie tuczą 🙂

Menu: