Jak przejść na zdrowy tryb życia?

- Bądź fit

Zdrowa dieta – dla jednych codzienność, dla innych coś zupełnie niemożliwego do osiągnięcia. Bo przecież każdemu z nas zdarzają się małe, dietetyczne grzeszki. Ale co wtedy, kiedy nie są one wcale sporadyczne, a stanowią naszą codzienną rutynę? Jak zmienić złe nawyki i na co zwracać uwagę dowiecie się od Natalii Gackiej – Mistrzyni Świata w fitnessie sylwetkowym, dietetyczki i autorki dwóch książek o zdrowym stylu życia. Przeczytajcie 10 rad Natalii: 

1. Jedz regularnie

Zaplanuj swój dzień tak, aby co 3-4 godziny móc odejść od codziennych obowiązków i poświęcić 10 min na pożywny posiłek. Dzięki temu unikniesz podjadania niechcianych przekąsek!

2. Jedz mniej, ale częściej

Małe ale pełnowartościowe porcje, jedzone w regularnych odstępach czasu pozwolą Ci utrzymać energię na odpowiednim poziomie przez cały dzień.

3. Spożywaj pełnowartościowe posiłki 

Jeżeli nie mamy żadnych przeciwwskazań (np. alergii i nietoleracji pokarmowych), powinniśmy spożywać wszystkie produkty nieprzetworzone. Dostarczą nam one niezbędnego białka, węglowodanów złożonych, tłuszczy i witamin.

4. Pij wodę

Odpowiednie nawodnienie wpływa korzystnie na nasze samopoczucie, procesy wewnątrzkomórkowe, stan naszej skóry i sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu. Zalecam codzienne spożywanie minimum 2 litrów czystej wody mineralnej.

5. Zdrowa dieta? Jedz warzywa!

Częściej niż po owoce, sięgaj po warzywa, ponieważ nie zawierają one praktycznie w ogóle cukru, natomiast dostarczą Ci mnóstwo witamin i minerałów. Wybieraj warzywa sezonowe i dodawaj je jak najczęściej do posiłków.

6. Unikaj cukru

Poza walorami smakowymi, cukier nie dostarcza nam żadnych wartościowych składników odżywczych. Musimy dokładnie analizować to, co kupujemy, ponieważ cukier jest ukryty praktycznie w każdym produkcie przetworzonym (np. w słodyczach, fast foodach, żywności puszkowanej czy żywności dla dzieci).

7. Kupuj z głową

Zaplanuj swoje menu na 3-4 dni i wybierz się na zakupy. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i pieniądze, nie wydając ich na bezsensowne produkty spożywcze. Co więcej – wykorzystując wszystkie produkty z listy, zminimalizujesz ich ewentualne zepsucie i straty.

8. Alkohol spożywaj w ograniczonych ilościach

Lampka wytrawnego czerwonego wina czy szklanka piwa wpłyną korzystnie na pracę naszego ustroju, jeżeli będziemy spożywać je okazjonalnie (1 raz w tygodniu). Wino poprawi pracę naszej wątroby, a piwo wpłynie korzystnie na nerki. Jeżeli zwiększymy ilość przyjmowanych trunków musimy liczyć się z osłabieniem, bólem głowy i wzrostem masy ciała.

9. Ogranicz sól na korzyść ziół

Poza walorami smakowymi, zioła wpływają korzystnie na pracę naszego organizmu. Eksperymentuj, a dzięki ziołom nudne posiłki zamienią się w ciekawe potrawy. Pamiętaj, że sól ukryta jest w prawie każdym produkcie przetworzonym, a jej nadmierne spożywanie jest niebezpieczne dla serca. Jeżeli musisz posolić potrawę, zamiast soli rafinowanej wybieraj sól himalajską, ponieważ jest ona źródłem wielu minerałów.

10. Jemy oczami

W diecie bardzo niebezpieczna jest monotonia. Jemy oczami, zatem kombinuj w kuchni i postaraj się, aby posiłki które przygotujesz do pracy czy szkoły były nie tylko pełnowartościowe, ale również kolorowe i smakowite. Jeżeli nie jesteś mistrzem gotowania, zachęcam do poznania moich prostych i smacznych przepisów w książce „Dieta Fit”, którą możesz wygrać tutaj.

Menu: